Nie przechodź na dietę…

…bo nie będziesz się mogła doczekać, kiedy się skończy i nareszcie wrócisz do „normalnego” jedzenia. Nie zakładaj, że zaczyna się „trudny czas wyrzeczeń”, bo będziesz go przeżywać wyłącznie w kategoriach tracenia czegoś, co do tej pory bardzo lubiłaś. Sposób, w jaki myślisz i mówisz o zmianie trybu życia i odżywania ma zasadniczy wpływ na Twoje samopoczucie i codzienne, pojedyncze decyzje.

Jak zatem ten czas „ugryźć”, od czego zacząć? Patrz na to, co zyskujesz i gdzie chcesz dojść. Pomyśl, skąd możesz czerpać radość, z jakiego innego źródła poza jedzeniem mogą przychodzić do Ciebie endorfiny. Bo do tej pory mieszkały głównie tam, gdzie było słodko, prawda?

Potraktuj ten czas jako inwestycję w swoje zdrowie, przejście na zdrowy styl życia i świadome dostarczanie swojemu organizmowi wartościowych składników odżywczych, z których będzie mógł czerpać to, czego naprawdę potrzebuje – energię, a nie (złudne!) poczucie zadowolenia.

Na co najpierw warto zwrócić uwagę przechodząc na zdrowe odżywianie? Na to, co jesz i jak często. Wbrew pozorom wcale nie chodzi o to, żeby jeść rzadziej. Zdrowy styl życia, opierający się na znajomości swojego organizmu, zakłada, że troszczysz się o niego i nie doprowadzasz ani do „wilczego głodu”, przy którym jesz w sposób niekontrolowany, ani do przejedzenia.

Co to oznacza w praktyce? Posiłki składające się z niewielkich porcji, przyjmowane częściej, spożywane świadomie i pozwalające Ci poczuć, że jesteś najedzona i nie potrzebujesz więcej. Częściej, czyli jak często? – zastanawiasz się. Częściej, czyli wtedy gdy poczujesz pierwsze oznaki głodu i gdy będziesz w stanie kontrolować ilość i jakość posiłku, pamiętając o założonym celu.

U mnie taka przerwa wynosi mniej więcej 2,5 godziny. Znając swój organizm wiem, że jeśli nie przerwę swojego Bardzo Ważnego Zajęcia teraz ze względu na posiłek, za 3-4 godziny „zmusi mnie” do tego głód zmieniający moje nastawienie z: „zjeść zdrowo i tyle, ile potrzebuję teraz” na „zjeść cokolwiek, dużo, na długo”.

Dlatego nie przechodź na dietę – z definicji określoną czasowo i stanowiącą pewien wyjątek od reguły. Zdecyduj o podjęciu zdrowego stylu życia, którego częścią jest zdrowe i świadome odżywianie.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *