Obrazek wpisu Zdrowe odżywianie zasady

Zdrowe odżywianie – zasady przełożone na codzienność

To co jemy, ma nam służyć. Co to znaczy? Ma dostarczać niezbędnych, odżywczych składników potrzebnych do zachowania zdrowia. Czy tak właśnie jesz? Jeśli nie – w każdej chwili możesz to zmienić. Być może Twój organizm sygnalizuje Ci, że warto to zrobić. Jak? Może Ci to mówić dolegliwościami ze strony układu trawiennego, złym samopoczuciem, zmęczeniem, sennością, nerwowością, ociężałością.

Potrzebujesz motywacji, najlepiej w dużych ilościach i od zaraz?
Odbieraj co tydzień listy ze słowami zachęty i inspiracji.

„Dla osób zdrowych, w celu zachowania dobrego stanu zdrowia” zasady zdrowej diety określa piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. Co oznaczają te zastrzeżenia? Konieczność skonsultowania swojego sposobu jedzenia z lekarzem w przypadku otyłości, cukrzycy, choroby niedokrwiennej serca, nadciśnienia czy osteoporozy, czyli chorób cywilizacyjnych. W takich sytuacjach jadłospis i aktywność mogą wymagać pewnych zmian, dostosowania do potrzeb naszego organizmu.

Zasady odchudzania – skutecznie i zdrowo

Zwykle nie zauważamy (albo długo nie chcemy zauważać), jak przybywa kilogramów, za to gdy już sobie to uświadomimy, chcemy się ich pozbyć jak najszybciej. W tej jednej chwili jesteśmy gotowe na wiele wyrzeczeń (bo tak nam się kojarzy odchudzanie), byle tylko odzyskać sylwetkę sprzed czekoladek czy zajadania emocji.

Tymczasem nasz organizm potrzebuje czasu i buntuje się odczytując gwałtowną zmianę. Tak naprawdę… my też się buntujemy. Jeśli jeszcze wczoraj nasze posiłki składały się z mącznych, tłustych potraw, cukru i soli a dziś próbujemy sobie wmówić, że przez cały dzień wystarczą nam warzywa, potrzebujemy niezwykle silnej woli, żeby wytrwać do wieczora i nie zakończyć z hukiem (i rozczarowaniem) „tego całego odchudzania”.

Wieczór bez podjadania: 7 ważnych kroków Kup minibooka za 7 zł i odzyskaj kontrolę nad jedzeniem.

Zauważyłaś, że zdrowe odżywianie to piramida? Czegoś jest w niej więcej, czegoś mniej, zawiera różnorodne składniki i zakłada ich dobór, komponowanie. Zasady zdrowego odchudzania są podobne. Nasz organizm, aby zachować zdrowie, potrzebuje tej różnorodności i łagodnego traktowania także podczas odchudzania. Gwałtowna zmiana, którą narzucimy sobie „za karę”, żeby zmusić organizm do innej pracy, może się zakończyć równie gwałtownym powrotem do wcześniejszego sposobu jedzenia.

Potrzebujesz motywacji, najlepiej w dużych ilościach i od zaraz?
Odbieraj co tydzień listy ze słowami zachęty i inspiracji.

Zasady zdrowego stylu życia – jak zacząć?

Jak w takim razie zacząć odchudzanie, żeby było skuteczną, czyli trwałą zmianą, a nie serią gwałtownych zrywów „do wakacji” czy „do sylwestra”? Zaplanować serię małych kroków, wpisanych w nasz codzienny rytm. Ustalić, jaki cel chcemy osiągnąć i kiedy chcemy to zrobić. Jak możemy go zrealizować, jakimi środkami i… jakie na tej drodze możemy napotkać przeszkody.

Możemy zrobić to same, zaczynając… od końca, czyli określenia celu. Patrząc wstecz, wyznaczamy etapy i kroki, które mają nas do niego zaprowadzić. Nasza zmiana będzie skuteczna, jeśli uwzględnimy w nich zasady zdrowego trybu życia, czyli aktywność fizyczną, rzeczywiste od-żywianie naszego organizmu, czas na sen i odpoczynek, radzenie sobie ze stresem czy wolność od substancji uzależniających.

Jeśli czujesz się przytłoczona ilością elementów do uwzględnienia i nie wiesz, od czego zacząć – skorzystaj z mojej pomocy. Jako coach będę Cię wspierać na każdym etapie, zaczynając od określenia istotnego dla Ciebie i realnego celu, do którego będziesz zmierzać we własnym tempie, systematycznie i skutecznie.

Wypracowując zdrowy tryb życia zasady ustalajmy tak, by rzeczywiście nam służyły. Niech będą zmianą, w której widzimy realne korzyści. Wtedy pozostaniemy przy nich na dłużej, stopniowo zmieniając nawyki i przyzwyczajając organizm do innego rodzaju posiłków, większej ilości ruchu, świadomego odpoczynku i… wsłuchiwania się w jego sygnały.

Nasza waga będzie systematycznie – i powoli! – spadać a my zaczniemy dostrzegać zmianę nie tylko stając na wadze czy przymierzając mniejsze ubrania, ale także – świadomie i ze spokojem wybierając zdrowsze produkty czy reagując mniej nerwowo na sytuacje, w których zewnętrznie nic się nie zmieniło.

Potrzebujesz motywacji, najlepiej w dużych ilościach i od zaraz?
Odbieraj co tydzień listy ze słowami zachęty i inspiracji.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *